OVERWINNEN MET DE HEERE JEZUS

Nehemia 4:1-14

 

In vers 1 lezen wij, dat Sanballat heeft gehoord dat de Israëlieten de muur rondom Jerusalem opnieuw aan het opbouwen waren. Hierdoor werd Sanballat heel erg woedend.

De duivel, de vijand van onze zielen, doet precies hetzelfde, wanneer wij als christenen ons leven willen opbouwen in de weg van de Heer. Maar geliefde broeders en zusters, het maakt niet uit dat onze vijand de duivel woedend op ons wordt, wij moeten volharden in het doen van de wil God is.

Een van de dingen die ons in dat opzicht kan helpen is het gebed.

Gebed = net als zuurstof.  Zonder zuurstof kunnen wij niet leven.  En zo is ook gebed, zonder gebed komt onze leven met God in ademnood.

Bidden betekent: Praten met God

Bidden moet een PRIORITEIT zijn voor een christen, het is een voorrecht en een plicht voor de christenen.

De apostel Paulus spoort iedereen aan om te bidden.

  • 1 Timótheüs 2:8

“Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.”

Jezus over het gebed.

  • Mattheüs 6:6

“Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.”

Wij zijn mensen van vlees en bloed, en wij komen soms in een vervelende situatie.

Bijvoorbeeld: problemen op het werk, school, financieel, gezin, familie enz.

Beproevingen en strijd komen op ons af. Een christen moet beproeving en strijd mee maken om te kunnen overwinnen. Om in die strijd God te leren kennen,  en op Hem te leren vertrouwen.

Indien wij al onze problemen in de handen van de Heere God zetten in Jezus naam (biddend) en dat in geloof doen, dan gaan wij al die beproevingen en strijd overwinnen in de naam van Jezus Christus.

  • 1 Petrus. 5:6-7

“Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd.

7 Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.”

 

In Nehemia hoofdstuk 4 lezen wij dat het volk van God in problemen was, want Sanballat wilde niet dat het volk van God de muur ging opbouwen.  Het plan van de duivel is heden nog steeds hetzelfde. De duivel zal alles op alles doen zodat wij niet bidden of vasten en hij zal ook alles eraan doen dat wij de Heere God onze Vader niet gehoorzamen.

Geliefde broeders en zuster, wij moeten waakzaam en nuchter zijn, want de duivel onze tegenpartij, gaat rond als briesende leeuw, zoekende wij hij verslinden zal.

1 Petrus 5:8,9: “Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden; 9 Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt.”

In Nehemia 4:9 zegt het Woord van God ons: Maar wij baden tot onzen God, en zetten wacht tegen hen, dag en nacht, hunnenthalve.”

Wat gaat een leger wel doen voordat ze in strijd gaan tegen hun tegenstander?

  1. Ze gaan zich voorbereiden
  2. De vijand bestuderen om niet in een val gelokt te worden.
  3. Ze gaan op uitkijkt staan.
  4. Ze gaan trainen.

Net zo moeten wij ook zijn als soldaten van Heere Jezus!

  1. Voorbereiden = Bidden
  2. Leren wie de tegenstander is en hoe hem te verslaan.
  3. Waken
  4. Ons vullen met het woord van God, Ons vullen met de Heilige Geest.

Wat zegt het Woord van God tot ons?

  • 1 Thessalonicenzen 5:6 “Zo laat ons dan niet slapen, gelijk als de anderen, maar laat ons waken, en nuchteren zijn.”

Het Woord van God waarschuwt ons, dat wij moeten waken en nuchter zijn, vergeet niet wat we hebben gelezen in 1 Petrus 5:8.

Het Woord van God spreekt over David, Zijn gezalfde. De Bijbel spreekt over veel helden die strijdbaar waren, die niet bang waren.

David werd gekozen door God, (1 Samuël 16:1-13). David weide de schapen van zijn vader Isai, en hij zorgde er goed voor. Hij deed er alles voor om de schapen goed te kunnen beschermen, want hij wist dat er beren en leeuwen zullen komen om zijn kudde (schapen) te vernietigen. 1 Samuël 17:34-37

David trainde elke dag met de slinger om de beren en de leeuwen weg te jagen, en zo moeten wij ook zijn als christenen als volgelingen van Jezus Christus elke dag bidden.

 

Hoe moeten wij bidden?

  1. Onze gebed moet gericht zijn tot God de Vader in de naam van Jezus Christus. Johannes 14: 13-14: “En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. 14 Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.”
  2. Met kracht en inspiratie van de Heilige Geest. Efeziërs 6:18: “Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;”
  3. En met verstand. 1 Korintiërs 14:15: “Wat is het dan? Ik zal wel met den geest bidden, maar ik zal ook met het verstand bidden; ik zal wel met den geest zingen, maar ik zal ook met het verstand zingen.

Hoe heb ik een doeltreffend gebed?

  1. In geloof. Marcus 11:24: Daarom zeg Ik u: Alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden.”
  2. In nederigheid tot God. 2 Kronieken 7:14: “En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen.”
  3. Met geheel je hart. Jeremia 29:13: “En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart.”
  4. In gehoorzaamheid. 1 Johannes 3:22: “En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.”

Wanneer we bidden zijn we in de geestelijke strijd.

  • Efeziërs 6:12: “Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.”

Met de Heere Jezus winnen we altijd.

Zoals Heere Jezus heeft gezegd: “maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.”.     Johannes 16:33.

De Heere heeft ook gezegd zonder Mij kunnen wij niets doen.  “want zonder Mij kunt gij niets doen. “Johannes 15:5. Dit betekent dat wij niet zonder de Heere kunnen gaan strijden tegen de duivel en zijn demonen, want dan verliezen wij.

De Heere wilt dat wij de gehele wapenrusting Gods aan doen.

  • Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven. 14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid”. Efeziërs 6:13:14

De wil van God is dat Zijn kinderen Hem aanbidden in geest en in waarheid. “Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.” Johannes 4:23

Het Woord van God zegt dat onze vlees zwak is, maar onze geest is gewillig om de Heere Zijn aangezicht te zoeken. “Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.” Marcus 14:38

 

Een geheim wat vele niet weten is, dat wanneer wij aan bidden zijn zoveel wonderen gebeuren.

  1. Zielen worden verlost
  2. Die blind zijn, worden weer ziende
  3. Die doof zijn, kunnen weer horen
  4. Die ziek zijn, worden weer genezen

 

“En Jezus, van daar vertrekkende, kwam aan de zee van Galilea, en klom op den berg, en zat daar neder. 30 En vele scharen zijn tot Hem gekomen, hebbende bij zich kreupelen, blinden, stommen, lammen, en vele anderen, en wierpen ze voor de voeten van Jezus; en Hij genas dezelve. 31 Alzo dat de scharen zich verwonderden, ziende de stommen sprekende, de lammen gezond, de kreupelen wandelende, en de blinden ziende; en zij verheerlijkten den God Israëls.” Matthéüs 15:29-31

 De Heere Jezus heeft gezegd in Lukas 18:27: “De dingen, die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God.”

God is altijd trouw.

 Punten dat God altijd trouw is.

  • God kan niet liegen
  • God kan ons niet in de steek laten
  • God kan niet stoppen van ons te houden
  • God kan ons niet vergeten
  • God kan ons niet bedriegen
  • God kan Zijn verbond niet verbreken
  • God kan Zich Zelf niet tegen spreken
  • God kan het niet verkeerd hebben
  • God kan niet ontrouw zijn
  • God kan niet verliezen
  • God kan niet falen
  • God kan ons niet afwijzen
  • God kan niet te laat komen
  • God kan niet veranderen
  • God kan geen fouten maken
  • God kan niet vergeven, als ik zelf niet vergeef
  • God kan niet onrechtvaardig zijn
  • God kan niet buiten Zijn Woord om
  • God slaapt niet

Dat betekent dus dat Hij ALMACHTIG is. De Heere hoort al onze gebeden.

 

 

Nehemia 4:14

Hier zegt het Woord van God, vrees niet voor hen; dus wees niet bang voor de beproevingen, en strijden die zullen komen in ons leven.

Er zullen tijden komen dat we moeten strijden voor onze gezin en broeders en zusters.

Wij moeten bereid zijn om in het geestelijke strijd te gaan, tegen de vijand van onze ziel, de duivel.

Hoe gaan we in het geestelijke strijd?

  1. Bidden
  2. Vasten

We moeten niet bang zijn voor de duivel en zijn demonen, hij is alleen maar aan brullen, meer kan hij niet. De reden waarom de duivel niets met ons christenen kan doen is omdat de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest in ons woont. 2 Korinthe 6:16

David was niet bang toen hij tegen Goliath ging vechten, hij was er zeker van dat God met hem was. Hoe zeker zijn wij dat God met ons is? Die zekerheid die David had die moeten wij ook hebben, en geloven dat God met ons is, en vol zijn van de Geest van God.

Efeziërs 1:18-23 zegt ons: “Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen; 19. En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht, 20. Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechterhand in den hemel; 21. Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende; 22. En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; 23. Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult. 

 

Wij als christenen hebben 3 vijanden:

  1. Het Vlees
  2. De Wereld
  3. De Duivel

 

Het ergste is het vlees.

De wereld kunnen we afwijzen, de duivel kunnen we bestraffen, maar onze vlees is 24 uur per dag met ons, slaapt met ons, doucht met ons, dus is tot de doodt met ons.

 

De Bijbel leert ons dat wij alle drie kunnen overwinnen.

“Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. 2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. 3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. 4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. 5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is. 6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede; 7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. 8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. 9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. 10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil. 11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont. 12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven. 14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!” Romeinen 8: 1-15.

 

En verder:

Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard? 36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.) 37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.” Romeinen 8: 35 - 39

Geliefden in Jezus Christus, laten we blijven volharden in het gebed en meer van God zoeken. Jezus Christus komt spoedig!! (Voor meer informatie over het gebed, lees de Bijbelstudie op deze website: Het Gebed)

 

Er is een boek dat heet (Persoonlijke voorbede in de kracht van de Heilige Geest) dat jaren geleden een buitenlandse zendeling een droom had gehad, over de kerk in Nederland, hij zag de kerk als een geweldige grote tank, die op het droge lag. Een schip, met enorme kracht en een belangerijke lading aan boord dat niet verder kon. Het water om het schip was weg, verdwenen. God liet hem zien dat het ontbreken van water het beeld was van het ontbreken van gebed. Gebed is het water waarop het schip der kerk drijft en vooruitkomt.

 

Wij als christenen moeten verlangen om in contact te zijn met God onze Vader. Wanneer wij aan het bidden zijn en iets vragen aan de Heere, dat betekent niet dat we het gelijk zullen ontvangen. Wij moeten geduld hebben, en dat is een onderdeel van de vrucht van de Heilige Geest. (Voor meer informatie over deze thema zie de Bijbelstudie: De vrucht van de Heilige Geest op deze website).

 

In Matthéüs 25:1-5, zegt dat er 10 maagden waren, 5 waren wijs, en 5 waren dwaas. Deze maagden waren aan het wachten op de bruidegom.

Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet. 2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen. 3 Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich. 4 Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen. 5 Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig, en vielen in slaap”.

 

Wij moeten geen dwazen zijn. De Heere God wil dat wij de wijsheid hebben en vol van de Heilige Geest zijn.

 

In Jakobus 1:5 zegt het Woord van God; “En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden”

Dus wij moeten biddend vragen voor wijsheid. Niet de aardse wijsheid, maar de wijsheid die van boven komt.

 

Omdat wij op eigen kracht niet kunnen bidden zoals de Heere het wilt, hebben wij de Heilige Geest nodig om geleid te worden in het gebed. “En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen. “Romeinen 8:26

 

Waarom? “Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet”. Galaten 5:17

Er is een strijd, tussen onze vlees en geest.

 

Bemoediging:

  • Niemand zal jou uit zijn hand trekken. Johannes 10:28
  • Ik ben met jou al de dagen. Matthéüs 28:20
  • Ook al ga je door een dal, de Heere is met jou. Psalm 23:4

 

Verder om te kunnen overwinnen leert de Bijbel ons om de geestelijke wapenrusting Gods aan te trekken. Efeziërs 6:14-17

 

De geestelijke wapenrusting Gods is verdeeld in 6 onderdelen.

  1. De gordel van de waarheid
  2. Het borstwapen der gerechtigheid
  3. De voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes
  4. De schild des geloof
  5. De helm der zaligheid
  6. Zwaard des Geestes, het welk is Gods Woord

Maar boven alles komt het gebed. “Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;”

Zonder het gebed is de wapenrusting nutteloos.

 

Er is geen tijd meer te verliezen, omhels de Heere, blijf bij de Heere, vertrouw op de Heere.

 

 De Bijbel spreekt over mannen die ten strijde gingen, en hoe ze vertrouwden op God in geloof.

  • Jozua 11:23
  • 1 Samuël 14:6
  • 1 Samuël 17:45
  • 2 Koningen 6:13-17

 

De Heere wil dat Zijn kinderen strijdbare soldaten zijn.

Hij zegt: “Vrees niet!!!!!!!! “En hij zeide: Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn.”2 Koningen 6:16

 

Wij moeten weten en geloven dat wanneer wij aan het bidden zijn, onze gebeden en voorbeden (persoonlijke gebeden) voor de troon van God komt, en dat de Heere onze gebeden zal beantwoorden.  Onze gebeden zullen niet verloren gaan.

 

“En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort. 15 En indien wij weten, dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, zo weten wij, dat wij de beden verkrijgen, die wij van Hem gebeden hebben.” 1 Johannes 5:14, 15

 

De christenen werden vroeger met wapens aangevallen, maar nu worden wij christenen, volgelingen van Heere Jezus geestelijk aangevallen in onze gedachten. En daarom moeten wij voorbereid zijn, en tegen die slechte gedachten strijden.

 

Efeziërs 4:27 zegt het Woord van God; “En geeft den duivel geen plaats.”

 

Wij moeten de helm der zaligheid op hebben en het zwaard des Geestes gebruiken zodat de duivel geen plaats krijgt in onze gedachten.

Wees vol van de Heilige Geest Gods, en Zijn Woord. Wanneer de duivel zijn pijlen stuurt naar onze gedachten moeten wij het Woord van God gelijk gebruiken.

 

Voorbeeld: De duivel zegt: “hebt de broeder of zuster niet lief, kijk wat hij of zij jou heeft aangedaan. De vraag is wat ga je dan doen, ga je met de duivel mee doen?

Doe wat Heere God tegen jou zegt, de Heere heeft gezegd hebt elkaar lief. Johannes 13:34 zegt: indien we de liefde van God niet hebben voor elkaar, dan kunnen we ook niet zeggen dat we God liefhebben. Strijd ervoor om alle zegeningen te ontvangen. Hebt elkaar lief met de liefde van Jezus Christus.

 

Hogepriestelijke gebed

Johannes 17:21 zegt: “Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt”.

De Heere wilt ons zegenen en zal ons zegenen indien wij Hem gehoorzaam zijn.

Geliefde broeders en zusters, indien je weet dat je niet goed aan het wandelen bent voor het aangezicht des Heere, dan is vandaag de dag dat je je leven met God moet herstellen, en begin te strijden in Jezus naam, en ga voorwaarts.

En indien je al aan het strijden bent, blijf strijden in de naam van Jezus. Hij zal je de overwinning bezorgen

 

Gods liefde is zo groot. Hij wilt dat wij de zegeningen en de kracht ontvangen om door te gaan en dat wij niet verliezen in deze strijd.

Daarom is het belangerijk om te horen wat het Woord van God tot ons zegt en Zijn geboden en al Zijn inzettingen bewaren. Dan zullen wij nooit beschaamd uit komen.

 

Het Woord van God zegt; “Wie volharden tot het einde die zal zalig worden.” Matthéüs 23:13

 

Geliefde broeders en zusters,

Laat de Heere jou:

  1. Bemiddelaar zijn. Timothéüs 2:5
  2. Weg zijn. Johannes 14:6
  3. Lamp zijn. Psalm 119:105

 

Wanneer we dat doen, en de Heere de controle laat overnemen over ons leven, dan zullen we deze strijd nooit verliezen.

 

Hij zal ons zegenen met:

  1. Een nieuw hart. Ezechiël 11:19
  2. Geestelijke rust. Matthéüs 11:28
  3. De Heilige Geest.   Lucas 11:13
  4. Het eeuwige leven.  Johannes 10:28
  5. Een kroon. Openbaring 2:10

 

 

(Deze Bijbelstudie is met toestemming van U. Pieternella gebruikt)